Poradnik VAT nr 15 (399) z dnia 10.08.2015
Ustanowienie pełnomocnika do spraw związanych z rozliczaniem podatku VAT
1. Czy podatnik może ustanowić pełnomocnika?
Za terminowe, jak i prawidłowe sporządzenie deklaracji podatkowych odpowiada podatnik. To on na podstawie prowadzonych ewidencji sprzedaży i zakupu ma obowiązek prawidłowo wyliczyć kwotę podatku należnego i naliczonego za dany okres rozliczeniowy i ustalić zobowiązanie podatkowe za ten okres bądź nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. To podatnik ma też obowiązek złożyć w terminie deklarację VAT i uregulować kwotę zobowiązania podatkowego za dany okres.
Niemniej jednak, w sprawach formalnych, takich jak składanie deklaracji czy różnego rodzaju wniosków, jak i w razie kontroli czy postępowania podatkowego, podatnik może działać przez pełnomocnika.
Zgodnie z art. 137 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych.
W niektórych przypadkach – w sprawach mniejszej wagi – nie ma obowiązku udzielania pisemnego pełnomocnictwa, jeżeli pełnomocnikiem jest członek najbliższej rodziny podatnika i nie ma wątpliwości co do istnienia i zakresu upoważnienia do działania w imieniu podatnika.
Przykład
Podatnik w deklaracji VAT-7 za lipiec 2015 r. błędnie podsumował kwotę w pozycji 38. Po złożeniu deklaracji wyjechał za granicę. Pełnomocnikiem uprawnionym do poprawienia tej oczywistej pomyłki może być żona podatnika, tym bardziej, że błąd pozostaje bez wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego. |
2. Rodzaje udzielonego pełnomocnictwa
Forma i tryb zgłoszenia pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji różnią się w zależności od tego, czy pełnomocnik ma podpisywać deklaracje składane w formie papierowej, czy wysyłane drogą elektroniczną. Wyodrębnia się bowiem dwa rodzaje upoważnienia, gdyż pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji papierowych nie uprawnia do podpisywania e-deklaracji i odwrotnie.
» Pełnomocnictwo do składania deklaracji papierowych
Upoważnienie do podpisywania rozliczeń papierowych należy sporządzić na piśmie lub zgłosić ustnie do protokołu. Wynika tak z art. 137 § 2 Ordynacji podatkowej. Z reguły jednak składane jest ono na piśmie. Upoważnienie to (jak i ewentualne zawiadomienie o odwołaniu pełnomocnictwa) należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach podatku, którego dana deklaracja dotyczy. Złożenie pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji wiąże się z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej, w wysokości 17 zł. Kwotę tę należy wpłacić w kasie lub na rachunek bankowy urzędu miasta właściwego ze względu na siedzibę organu podatkowego, w którym pełnomocnictwo jest przedkładane, zaś dowód uiszczenia przedmiotowej opłaty skarbowej lub jego uwierzytelnioną kopię należy dołączyć do pełnomocnictwa lub dostarczyć organowi podatkowemu w ciągu 3 dni od jego złożenia.
W związku z tym, że przepisy nie określają urzędowego wzoru udzielonego pełnomocnictwa, poniżej prezentujemy jego przykład.
PPHU Jan Kowalski ul. Inowrocławska 10 70-013 Szczecin NIP: 9999999999 |
Szczecin, 30 lipca 2015 r. |
Pełnomocnictwo Z dniem 30 lipca 2015 r. udzielam Adamowi Zaskórskiemu zamieszkałemu w Szczecinie przy ul. Iglastej 5/10, legitymującemu się dowodem osobistym nr ALF 845690, pełnomocnictwa do sporządzania, podpisywania oraz składania w moim imieniu: miesięcznych deklaracji VAT-7 a także korekt tych deklaracji, do składania których zobowiązany jestem na podstawie przepisów prawa podatkowego jako podatnik VAT. |
|
Jan Kowalski |
Przy czym pamiętać należy, że w przypadku gdy podatnik rozlicza podatki w różnych urzędach skarbowych, a chce upoważnić wybraną osobę do podpisywania wszystkich deklaracji i zeznań związanych ze swoimi obowiązkami podatkowymi, odpowiednie pełnomocnictwo należy dostarczyć do każdego urzędu skarbowego.
Zamierzam złożyć wniosek o wydanie w mojej sprawie indywidualnej interpretacji dotyczącej rozliczeń VAT. Czy wniosek ten może w moim imieniu złożyć właściciel biura rachunkowego, któremu zleciłam prowadzenie księgowości mojej firmy? |
Odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca. Należy jednak wskazać, że właściciel biura rachunkowego nie może wystąpić we własnym imieniu o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych w sprawie swojego klienta. Nie jest bowiem stroną postępowania interpretacyjnego, tzw. zainteresowanym. Nie ma natomiast przeszkód, aby właściciel biura rachunkowego złożył w jego imieniu – jako jego pełnomocnik – wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji. Stosuje się bowiem w tym przypadku odpowiednio regulacje dotyczące pełnomocnictwa w postępowaniu podatkowym. Wynika to z art. 14h Ordynacji podatkowej. Z treści pełnomocnictwa powinno zatem wynikać, że właściciel biura rachunkowego posiada upoważnienie do wystąpienia w imieniu wnioskodawcy o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych. Taki dokument – oryginał lub urzędowo poświadczony odpis – należy dołączyć do ww. wniosku.
» E-podpis pełnomocnika
Inaczej kwestia pełnomocnictwa przedstawia się w przypadku składania deklaracji w formie elektronicznej. Pełnomocnik, który ma podpisywać e-deklaracje w imieniu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, musi posiadać bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Ponadto, musi legitymować się odpowiednim upoważnieniem sporządzonym w formie papierowej na formularzu UPL-1.
Upoważnienie to należy złożyć w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach ewidencji podatników i płatników, co wynika z art. 80a § 2a Ordynacji podatkowej. Czynność ta nie wiąże się z obowiązkiem uiszczenia opłaty skarbowej.
Urzędem skarbowym właściwym w sprawach ewidencyjnych jest:
- dla podatników VAT niekorzystających ze zwolnienia od tego podatku – urząd skarbowy właściwy w sprawach podatku VAT,
- dla jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, korzystających ze zwolnienia z VAT – urząd skarbowy właściwy ze względu na ich siedzibę lub miejsce wykonywania działalności,
- dla pozostałych podatników będących podatnikami podatku dochodowego – urząd skarbowy właściwy w sprawach tego podatku,
- dla pozostałych podatników niebędących podatnikami podatku dochodowego – urząd skarbowy właściwy ze względu na ich miejsce zamieszkania lub siedzibę, a jeżeli nie mają miejsca zamieszkania lub siedziby w Polsce – Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście,
Formularze UPL-1 oraz OPL-1 dostępne są w serwisie www.druki.gofin.pl |
Udzielone w ten sposób pełnomocnictwo powinno wpłynąć do urzędu skarbowego co najmniej jeden dzień przed wysłaniem pierwszej e-deklaracji. Nie obowiązuje bowiem ustawowy termin wprowadzenia danych pełnomocnika do systemu e-Deklaracje.
Zawiadomienie o odwołaniu – podobnie jak samo pełnomocnictwo – trzeba złożyć na specjalnym druku oznaczonym symbolem OPL-1. Składa się go również w urzędzie skarbowym właściwym w sprawach ewidencji podatników i płatników.
Czy można ustanowić kilku pełnomocników do podpisywania deklaracji przesyłanych drogą elektroniczną? |
Nie ma prawnych przeciwwskazań, aby ustanowić kilku pełnomocników do podpisywania dokumentów składanych drogą elektroniczną. W praktyce taką możliwość stosuje się przede wszystkim po to, aby zabezpieczyć się na wypadek, gdyby jeden z nich nie był w stanie przesłać deklaracji do urzędu skarbowego w obowiązującym terminie, np. z powodu choroby. Pamiętać jednak należy, że każda upoważniona osoba musi posiadać bezpieczny e-podpis i legitymować się formularzem UPL-1 wystawionym na swoje imię i nazwisko. Ponadto, dana deklaracja może być podpisana tylko przez jedną osobę i raz złożona.
3. Osoba odpowiedzialna za zobowiązania podatkowe
Ustanowienie pełnomocnika – choć w wielu przypadkach pozwala na uniknięcie przez podatnika szeregu obowiązków o charakterze formalnym – nie zwalnia jednak podatnika z odpowiedzialności majątkowej.
Uwaga
Odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe zawsze ponosi podatnik a nie osoba przez niego upoważniona.
W konsekwencji to podatnik, a nie pełnomocnik zobowiązany jest do uregulowania należnego zobowiązania podatkowego. Nawet więc wówczas gdy na deklaracji widnieje podpis upoważnionej księgowej, czy upoważnionego pracownika biura rachunkowego, a podatnik spisał odpowiednią umowę z biurem co do prowadzenia spraw podatkowych, to on a nie biuro odpowiada zarówno za terminowe, jak i prawidłowe rozliczenie podatków.
Z kolei odpowiedzialność pełnomocnika za ewentualnie popełnione błędy powinna być określona w treści pełnomocnictwa. Tego rodzaju odpowiedzialność podatnik będzie mógł wyegzekwować na drodze postępowania sądowego. Jest to jednak proces z powództwa cywilnego, który pozostaje bez znaczenia dla organów podatkowych, przed którymi stroną odpowiedzialną za zobowiązania podatkowe jest zawsze podatnik.
www.PoradyPodatkowe.pl - Ordynacja podatkowa:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.OrdynacjaPodatkowa.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|