Gazeta Podatkowa nr 81 (1435) z dnia 9.10.2017
UPL-1 po zmianie urzędu skarbowego
Prowadzę biuro rachunkowe. Rozliczenia podatkowe klientów składam przez internet na podstawie pełnomocnictw UPL-1. Jeden z klientów zmienił miejsce zamieszkania i podlega pod inny niż dotychczas urząd skarbowy. Czy w związku z tym trzeba w nowym urzędzie skarbowym złożyć UPL-1?
NIE. Zmiana urzędu skarbowego właściwego dla podatnika posiadającego pełnomocnika do podpisywania e-deklaracji nie pociąga za sobą wymogu ponownego złożenia UPL-1.
Podatnik (płatnik) ma prawo ustanowić pełnomocnika do podpisywania deklaracji podatkowych składanych przez internet. Stanowi o tym art. 80a § 1 Ordynacji podatkowej. Pełnomocnikiem do podpisywania e-deklaracji może być w zasadzie każda osoba (fizyczna) mająca pełną zdolność do czynności prawnych i posiadająca kwalifikowany podpis elektroniczny. Upoważnienie jest jej wystawiane na formularzu UPL-1. Można je przekazać w formie papierowej lub elektronicznej. Papierowy formularz składa się w urzędzie skarbowym właściwym dla mocodawcy w sprawach ewidencji podatników i płatników. Właściwość urzędu skarbowego w sprawach ewidencyjnych ustala się zasadniczo według miejsca zamieszkania - w przypadku osób fizycznych lub siedziby - w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej. Dla podmiotów zagranicznych właściwy jest Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście. Pełnomocnictwo mające formę elektroniczną przekazuje się natomiast Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej przez ePUAP.
Druk UPL-1 dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Ordynacja podatkowa.
UPL-1 stanowi podstawę wprowadzenia danych pełnomocnika do systemu e-Deklaracje. Dzięki temu jest on automatycznie rozpoznawany jako osoba upoważniona do podpisywania w imieniu mocodawcy dokumentów przesyłanych przez internet. Pełnomocnictwo raz złożone uprawnia, w okresie jego obowiązywania, do podpisywania wszystkich deklaracji, zeznań, informacji czy zgłoszeń przekazywanych do różnych organów podatkowych za pośrednictwem systemu e-Deklaracje - związanych z wykonywaniem przez mocodawcę obowiązków podatkowych zarówno jako podatnik, jak i płatnik. To upoważnienie nie jest anulowane w wyniku zmiany miejsca zamieszkania lub siedziby mocodawcy skutkującej jego przejściem do nowego urzędu skarbowego. Nie trzeba więc z tego powodu ponownie składać UPL-1. Pełnomocnictwo, na podstawie którego pełnomocnik podpisywał e-deklaracje przed zmianą, pozostaje ważne (do czasu odwołania).
www.PoradyPodatkowe.pl - Ordynacja podatkowa:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.OrdynacjaPodatkowa.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|