Poradnik VAT nr 24 (360) z dnia 20.12.2013
Czy należy stosować się do otrzymanej interpretacji podatkowej?
Wynajmuję lokale użytkowe. Wystąpiłam z wnioskiem o interpretację indywidualną dotyczącą stosowania właściwej stawki VAT dla refakturowania na rzecz najemców kosztów związanych z wodą, ściekami i odpadami. Dotychczas refakturowałam ww. koszty w oparciu o fakturę wystawioną przez przedsiębiorstwo komunalne, tj. stosowałam stawkę 8%. W interpretacji podatkowej stwierdzono nieprawidłowość mojego stanowiska i wskazano, że w tej sytuacji powinnam refakturować przedmiotowe koszty z taką samą stawką jak czynsz (czyli 23%). Czy i od kiedy powinnam stosować stawkę wskazaną w wydanej dla mnie interpretacji indywidualnej? Czy muszę skorygować wstecz podatek należny wykazany w deklaracji VAT-7 ze stawką 8%?
Na wstępie niniejszych rozważań należy przede wszystkim podkreślić, że indywidualne interpretacje podatkowe nie mają wiążącego charakteru ani dla organów podatkowych, ani dla podatników, których dotyczą. Oznacza to więc, że mimo wydanej interpretacji organ podatkowy (czy też organ kontroli skarbowej) nie musi uwzględnić w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej stanowiska zawartego w tej interpretacji. W konsekwencji będzie to prowadziło do wydania decyzji wymiarowej określającej prawidłową kwotę zobowiązania podatkowego (jeżeli podatnik zastosował się do otrzymanej interpretacji), która zastąpi deklarację podatkową.
1. Interpretacja indywidualna a decyzja podatkowa
W tym miejscu trzeba wskazać na odrębność postępowania zmierzającego do wydania interpretacji indywidualnej oraz postępowania kończącego się wydaniem decyzji podatkowej (wymiarowej). Albowiem w postępowaniu dotyczącym wydania pisemnej interpretacji indywidualnej nie następuje rozstrzyganie sprawy, a jedynie zajęcie stanowiska w kwestii wykładni przepisu wywołującego problemy interpretacyjne (vide: wyrok WSA w Szczecinie z dnia 14 stycznia 2010 r., sygn. akt I SA/Sz 831/09, orzeczenie prawomocne). Interpretacja wydana na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), nie stanowi bowiem aktu stosowania prawa, lecz określa sytuację prawną podatnika (vide: wyrok WSA w Olsztynie z dnia 19 lutego 2009 r., sygn. akt I SA/Ol 10/09, orzeczenie prawomocne). Organ podatkowy, wydając interpretację indywidualną, dokonuje oceny stanowiska zaprezentowanego przez wnioskodawcę wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny (art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej).
Ponadto warto zauważyć, że w interpretacji podatkowej organ dokonuje wykładni przepisów na tle stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, zaś w trakcie postępowania podatkowego (postępowania kontrolnego) w ramach, którego następuje określenie prawidłowej kwoty zobowiązania podatkowego, organ samodzielnie ustala rzeczywisty stan faktyczny danej sprawy, zbiera materiał dowodowy, a następnie stosuje odpowiednie przepisy prawa materialnego. Postępowanie w sprawie interpretacji nie może toczyć się z urzędu (przeciwnie do postępowania "wymiarowego"), jest ono wszczynane jedynie na wniosek podmiotu zainteresowanego.
Uwaga
Podatnik nie ma obowiązku zastosowania się do wydanej dla niego interpretacji, niemniej jednak - jeśli się do niej zastosuje, nie może ponosić z tego tytułu negatywnych skutków prawnych.
W praktyce może zaistnieć sytuacja, w której podatnik uzyska od Ministra Finansów interpretację indywidualną określonej treści, a następnie naczelnik urzędu skarbowego wyda w ramach postępowania podatkowego decyzję, w której nie uwzględni stanowiska zawartego w ww. interpretacji. Z tym, że jeżeli podatnik zastosuje się do tej interpretacji, tj. postąpi zgodnie ze stanowiskiem w niej zawartym (niekoniecznie zgodnym ze swoim stanowiskiem), to nie powinno mu to szkodzić, nawet gdyby ta interpretacja okazała się potem błędna (vide: wyrok WSA w Krakowie z dnia 24 czerwca 2009 r., sygn. akt I SA/Kr 496/09, orzeczenie prawomocne). Albowiem podstawową funkcją, jaką spełniają indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego, jest ich funkcja ochronna (vide: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 stycznia 2010 r., nr IPPB1/415-819/09-2/AG). Stosownie do treści art. 14k § 1 Ordynacji podatkowej zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej. Ochrona adresata interpretacji indywidualnej ogranicza się wówczas do tego, że nie wszczyna się wobec niego postępowania w sprawach karnych skarbowych, a postępowanie wszczęte umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę (o czym stanowi art. 14k § 3 Ordynacji podatkowej). Na podatniku ciąży jednak obowiązek zapłaty podatku w tej sytuacji (w myśl przepisu art. 14l Ordynacji podatkowej).
Dodatkowo nadmienia się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawne dla wnioskodawcy od dnia jej doręczenia (vide: ww. interpretacja Dyrektora IS w Warszawie z dnia 13 stycznia 2010 r.), gdyż dopiero z tą chwilą osoba składająca wniosek ma możliwość zapoznania się z jej treścią (vide: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 stycznia 2010 r., nr ILPP2/443-1502/09-6/MN).
Trzeba też podkreślić, że ochrona prawna podatnika, który zastosowałby się do interpretacji ograniczona jest do interpretacji właściwego organu podatkowego, wydanej wobec podmiotu, który wystąpił z wnioskiem w indywidualnej sprawie (vide: wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 maja 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 2153/09, orzeczenie prawomocne). Tym samym z ochrony tej nie mogą korzystać podmioty, dla których nie została wydana interpretacja podatkowa, a którzy powołują się na interpretacje wydane dla innych podatników w tożsamych stanach faktycznych. Zdarza się bowiem w praktyce, że w zbliżonych stanach faktycznych organy podatkowe zajmują odmienne stanowisko w przedmiocie zastosowania przepisów prawa podatkowego. Sądy administracyjne wprawdzie zwracają uwagę na to, że w tym przypadku może dojść do naruszenia zasady zaufania do organów podatkowych sformułowanej w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej, niemniej jednak - w ocenie sądów - zasada ta nie może być rozumiana jako konieczność wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego sprzecznych z obowiązującym prawem i powielających błędy innych organów podatkowych w zakresie wykładni przepisów (vide: wyrok WSA w Poznaniu z dnia 14 października 2009 r., sygn. akt I SA/Po 300/09, orzeczenie prawomocne; podobnie NSA w wyroku z dnia 21 stycznia 2009 r., sygn. akt I FSK 1409/08, orzeczenie prawomocne). W świetle powyższego może zasadnym byłoby w sytuacji istnienia rozbieżnych poglądów organów podatkowych w tych samych kwestiach zaskarżanie interpretacji indywidualnych do sądów administracyjnych, aby w ten sposób dążyć do zapewnienia jednolitości stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe.
Odnosząc powyższe rozważania do stanu faktycznego przedstawionego w pytaniu należy stwierdzić, że zastosowanie się Czytelnika do interpretacji wydanej przez Ministra Finansów oznacza wykazywanie podatku należnego z tytułu refakturowania usług dotyczących gospodarki wodno-ściekowej i gromadzenia odpadów na rzecz najemców lokali użytkowych ze stawką podstawową w wysokości 23%. Trudno w tym przypadku mówić o jakiejkolwiek ochronie Czytelnika zapewnionej tej treści interpretacją, gdyż wszczęcie postępowania karnego skarbowego czy zapłata odsetek nie będą miały miejsca w tej sytuacji. Czytelnik nie ma obowiązku zastosować się do tej interpretacji, może więc przy wystawianiu faktur w dalszym ciągu stosować stawkę VAT w wysokości 8%, jeżeli uzna to za stosowne. Nie sposób jednak przewidzieć, jaki pogląd zaprezentuje organ podatkowy (niezwiązany stanowiskiem zawartym w wydanej interpretacji) w razie ewentualnego wszczęcia wobec podatnika kontroli podatkowej czy też postępowania podatkowego, jak również jakie stanowisko zajmie sąd administracyjny w razie ewentualnego sporu między fiskusem a podatnikiem (może zdarzyć się i tak, że w przyszłości w tej kwestii wypowie się NSA w formie uchwały).
Trudno również jednoznacznie odpowiedzieć, od kiedy należy korygować wykazany wcześniej ze stawką 8% podatek należny (jeśli zdecydowano o stosowaniu otrzymanej interpretacji podatkowej). Wprawdzie ze stanowiskiem organu podatkowego w przedmiocie właściwej stawki dla refaktury kosztów związanych z umową najmu Czytelnik zapoznał się dopiero z chwilą doręczenia interpretacji, ale wydaje się bezpieczniejsze skorygowanie VAT należnego kilka lat wstecz, od początku wystawiania przedmiotowych faktur (na wypadek ewentualnej kontroli podatkowej w tym zakresie). W ten sposób Czytelnik uchroni się od niekorzystnych konsekwencji stosowania 8% stawki VAT (przede wszystkim od zapłaty należnego podatku wraz z odsetkami), która w świetle otrzymanej interpretacji podatkowej jest nieprawidłowa. Natomiast w razie zmiany ww. interpretacji, nieuwzględnienia jej przy rozstrzyganiu sprawy podatkowej czy też wydania uchwały przez NSA, istnieje możliwość ponownej korekty VAT należnego oraz wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty w podatku VAT.
www.PoradyPodatkowe.pl - Ordynacja podatkowa:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.OrdynacjaPodatkowa.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|