podatek dochodowy, podatek VAT, podatek akcyzowy, PCC, podatek od spadków, podatek od nieruchomości
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 14 (1055) z dnia 17.02.2014

Jak i kiedy korzystać z rejestrów zastawów skarbowych?

Podatnikowi wolno zbyć składniki swojego majątku, na których fiskus ustanowił zastaw skarbowy, aby zabezpieczyć spłatę zobowiązań podatkowych. Istnienie takiego obciążenia nie jest jednak trudno sprawdzić. Wystarczy wystąpić o wypis z rejestru zastawów skarbowych. Wkrótce uzyskanie tych informacji ma być jeszcze łatwiejsze. Ministerstwo Finansów chce je udostępniać bezpłatnie przez internet.


Podstawa wpisu

Jak i kiedy korzystać z rejestrów zastawów skarbowych?

Fiskus, chcąc zyskać ochronę na wypadek niewypłacalności podatnika, ma prawo ustanowić zastaw skarbowy na ruchomych składnikach jego majątku. Obciążone mogą być rzeczy, a także zbywalne prawa majątkowe będące własnością podatnika oraz stanowiące współwłasność łączną jego i małżonka. W ten sposób zabezpiecza się spłatę zaległości podatkowych stanowiących dochód Skarbu Państwa, a także jednostek samorządu terytorialnego, odsetek za zwłokę należnych od tych długów oraz zobowiązań podatkowych powstających na podstawie tzw. decyzji konstytutywnych (ustalających ich wysokość). Wynika to z art. 41 § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą ustanowienia zastawu skarbowego może być decyzja (doręczona adresatowi). Chodzi przede wszystkim o rozstrzygnięcia dotyczące ustalenia lub określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wymiaru odsetek za zwłokę, określenia wysokości zwrotu podatku. Są to ponadto decyzje o odpowiedzialności podatkowej pewnych podmiotów: płatnika, inkasenta, osoby trzeciej, spadkobiercy. Zastaw skarbowy może być także ustanowiony na podstawie deklaracji, jeżeli wykazane w niej zobowiązanie podatkowe nie zostało wykonane. W tym wypadku fiskusowi nie wolno jednak dokonać wpisu wcześniej niż po 14 dniach od upływu terminu płatności podatku.

Nie ma zakazu zbycia rzeczy z takim obciążeniem. Zmiana właściciela nie przeszkadza bowiem fiskusowi w dochodzeniu spłaty zabezpieczonych zobowiązań z przedmiotu zastawu. Zastaw skarbowy "idzie za rzeczą". Oznacza to, że jest skuteczny wobec każdorazowego właściciela. Co więcej, zastaw skarbowy ma pierwszeństwo przed wierzycielami osobistymi nowego właściciela. Jedynie w przypadku, gdy rzecz została obciążona zastawem ujawnionym w innym rejestrze prowadzonym na podstawie odrębnych ustaw, np. zastawem rejestrowym, zastaw wpisany wcześniej ma pierwszeństwo przed wpisanym później.


Zastaw skarbowy powstaje z dniem wpisu do rejestru zastawów skarbowych.


Rzecz z obciążeniem

Kupna przedmiotu obciążonego zastawem skarbowym można łatwo uniknąć. Przede wszystkim nie każda transakcja obarczona jest ryzykiem. Fiskusowi nie wolno bowiem zainteresować się dowolnymi składnikami majątku podatnika. Muszą one przedstawiać określoną wartość. Obecnie wartość jednostkowa rzeczy lub prawa majątkowego, w dniu ustanowienia zastawu skarbowego, musi wynosić co najmniej 12.400 zł.

Ten limit to nie jedyne zastrzeżenie ograniczające swobodę fiskusa. Zastawem skarbowym nie może być objęty majątek niepodlegający egzekucji, np. narzędzia niezbędne do pracy zarobkowej wykonywanej osobiście przez podatnika (z wyjątkiem środków transportu). To samo dotyczy rzeczy i praw, które mogą być przedmiotem hipoteki, np. nieruchomości.

Ograniczenia wynikają ponadto z prawa upadłościowego. Po ogłoszeniu upadłości nie jest dozwolone obciążenie zastawem skarbowym składników masy upadłości w celu zabezpieczenia wierzytelności powstałej przed ogłoszeniem upadłości.


Dane z rejestrów

Rzecz, która spełnia wskazane kryteria, należy sprawdzić w rejestrze zastawów skarbowych. Każdy przypadek ustanowienia takiego zabezpieczenia urząd skarbowy musi bowiem odnotować w prowadzonej przez siebie ewidencji. Dodatkowo Minister Finansów prowadzi Centralny Rejestr Zastawów Skarbowych (CRZS). Znajdują się w nim informacje o wszystkich zastawach skarbowych ustanowionych w Polsce. Dane te przekazują poszczególne urzędy skarbowe nie później niż następnego dnia po dokonaniu lub wykreśleniu wpisu ze swojej ewidencji.

Informacje zgromadzone zarówno w rejestrach zastawów skarbowych urzędów skarbowych, jak i w CRZS są udostępniane zainteresowanym w formie wypisu. W ten sposób można się dowiedzieć o obciążeniu określonej rzeczy lub zbywalnego prawa majątkowego zastawem skarbowym oraz o wysokości zabezpieczonego zobowiązania podatkowego lub zaległości podatkowej.

Wypis uzyskuje się na wniosek. Nie ma urzędowego wzoru takiego pisma. Niektóre urzędy skarbowe we własnym zakresie przygotowały odpowiedni formularz i udostępniają go w swoich siedzibach oraz na stronach internetowych. We wniosku trzeba podać dane wnioskodawcy, podatnika oraz rzeczy lub prawa majątkowego. Opis rzeczy lub prawa powinien być szczegółowy. Należy podać cechy pozwalające na ich identyfikację, np. w przypadku samochodu: markę, numer rejestracyjny, numer silnika i podwozia.

Za wypis z rejestru prowadzonego przez urząd skarbowy trzeba zapłacić 20 zł, a za wypis z CRZS - 50 zł. Dowód uiszczenia opłaty należy dołączyć do wniosku.

Nowy właściciel rzeczy objętej zastawem skarbowym nie może więc podważać tego zabezpieczenia tylko dlatego, że nic o nim nie wiedział. O usunięcie wpisu z rejestru zastawów skarbowych można ubiegać się w zasadzie tylko wtedy, gdy dany składnik majątku został bezzasadnie obciążony - w dniu ustanowienia zabezpieczenia nie stanowił własności podatnika. Osoba powołująca się na swoje prawo własności musi złożyć wniosek o wykreślenie wpisu w ciągu 7 dni od dnia, w którym dowiedziała się o ustanowieniu zastawu.

Planowane zmiany w zakresie zastawów skarbowych:

(założenia projektu z dnia 2 grudnia 2013 r. ustawy zmieniającej Ordynację podatkową)

  • dłuższy termin do złożenia wniosku o wykreślenie wpisu z rejestru zastawów skarbowych

Obecnie taki wniosek trzeba wnieść w terminie 7 dni od dnia, w którym osoba powołująca się na swoje prawo własności powzięła wiadomość o ustanowieniu zastawu. Termin ten ma wynosić 30 dni.

  • rozszerzenie możliwości wykreślenia zastawu skarbowego z urzędu

Proponuje się, aby organy podatkowe były uprawnione do wykreślenia z urzędu zastawu skarbowego w każdym czasie i z jakichkolwiek powodów, a nie - jak jest obecnie - w przypadku gdy rzecz lub prawo obciążone zastawem skarbowym w dniu jego ustanowienia nie stanowiły własności podatnika, płatnika, inkasenta, następcy prawnego lub osoby trzeciej odpowiadającej za zaległości podatkowe.

  • dostęp on-line do Rejestru Zastawów Skarbowych

Będzie tylko jedna baza danych o zastawach skarbowych - Rejestr Zastawów Skarbowych (funkcjonujący na podstawie obecnego Centralnego Rejestru Zastawów Skarbowych). Rejestr ma być prowadzony w formie elektronicznej. Każdy będzie mógł za pośrednictwem internetu, nieodpłatnie, przejrzeć tę bazę i sporządzić wydruk. Udostępniane będą jednak tylko informacje o przedmiocie zastawu, a nie zobowiązanym, czyli o obciążeniu rzeczy lub prawa majątkowego, kwocie zabezpieczonej zaległości lub zobowiązania, wierzycielu i numerze wniosku wierzyciela. Zostanie jednocześnie zachowana możliwość uzyskania, odpłatnie, na wniosek zainteresowanego uwierzytelnionego wypisu z Rejestru Zastawów Skarbowych. Każdy organ podatkowy będzie mógł go wydać.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.)

www.PoradyPodatkowe.pl - Ordynacja podatkowa:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.OrdynacjaPodatkowa.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.