Poradnik VAT nr 13 (469) z dnia 10.07.2018
Zmiany w systemie monitorowania drogowego przewozu towarów
Od 14 czerwca 2018 r. weszły w życie zmiany w ustawie z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (Dz. U. poz. 708 ze zm.), których celem jest zapewnienie bardziej skutecznego funkcjonowania i lepszego monitorowania przewozu towarów wskazanych w ustawie.
W wyniku nowelizacji rozszerzono system monitorowania o kolejowe przewozy towarów wrażliwych, w konsekwencji czego został zmieniony tytuł ustawy, który po zmianie otrzymał brzmienie "o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów.
Systemem monitorowania przewozu drogowego i kolejowego objęte zostały produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne zagrożone brakiem dostępności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku tych produktów każdy przedsiębiorca musi zgłosić głównemu inspektorowi farmaceutycznemu zamiar wywozu tych towarów z Polski lub ich zbycia podmiotowi prowadzącemu działalność poza naszym krajem.
Odstąpiono od grupowania towarów zgodnie z PKWiU, w związku z czym przy określaniu rodzaju towaru stosuje się wyłącznie Nomenklaturę Scaloną (CN).
Rozszerzono krąg podmiotów niepodlegający systemowi monitorowania przewozu towarów o lotniczy zespół ratownictwa medycznego o nazwie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe (LPR).
Wprowadzono instytucję wezwania do przedstawienia środka transportu w celu przeprowadzenia kontroli, jeżeli w wyniku analizy danych w rejestrze zgłoszeń zostanie stwierdzone, że przewóz towarów wskazany w zgłoszeniu wiąże się ze zwiększonym ryzykiem. W przypadku przewozu towarów po drodze publicznej przewoźnik jest obowiązany przedstawić środek transportu w dacie zakończenia przewozu towaru, w miejscu dostarczenia towaru lub w oddziale celnym urzędu celno-skarbowego zlokalizowanym najbliżej miejsca zakończenia przewozu na terytorium kraju. Natomiast w przypadku przewozu towarów po krajowej sieci kolejowej przewoźnik jest obowiązany przedstawić środek transportu w dacie zakończenia przewozu towaru, w miejscu wskazanym w zgłoszeniu. Niedostarczenie środka transportu wraz z towarem do wskazanego miejsca w określonym czasie spowoduje, że na przewoźnika będzie nałożona kara pieniężna.
Określono, że o właściwości rzeczowej naczelnika urzędu celno-skarbowego jako właściwego do prowadzenia postępowań w zakresie kar pieniężnych decyduje siedziba organu, który ujawnił nieprawidłowość.
W przypadku ujawnienia nieprawidłowości w trakcie prowadzonego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej albo kontroli celno-skarbowej nie będzie nakładana kara pieniężna, w sytuacji gdy nie doszło do uszczupleń należności pieniężnych budżetu państwa. Wprowadzona regulacja ogranicza możliwość nakładania kar pieniężnych, związanych z ujawnieniem nieprawidłowości tylko i wyłącznie do sytuacji, w której doszło do uszczupleń podatkowych. Ograniczenie możliwości nakładania kar pieniężnych jednak nie odnosi się do ujawnienia nieprawidłowości w trakcie tzw. kontroli drogowej.
www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek akcyzowy:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekAkcyzowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|