Gazeta Podatkowa nr 48 (1505) z dnia 14.06.2018
Opłata reklamowa za firmowy szyld
Prowadzę bar szybkiej obsługi. Chciałabym na zewnątrz lokalu wywiesić szyld z podstawowymi informacjami o mojej firmie. Czy taki szyld będzie uznany za reklamę i czy będę musiała opłacać za niego opłatę reklamową?
Rada gminy może wprowadzić opłatę reklamową od umieszczonych tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych. Przy czym może być ona pobierana jedynie na obszarach, dla których obowiązują zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Tak stanowi art. 17a ust. 1 i 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1785 ze zm.). W związku z tym, aby ustalić czy Czytelniczka będzie zobowiązana do regulowania opłaty reklamowej, powinna najpierw sprawdzić czy właściwa rada gminy powzięła taką uchwałę i ustanowiła tę opłatę na swoim terenie. Jeśli tak, to należy ustalić czy Czytelniczka będzie podmiotem właściwym do jej regulowania. Opłata reklamowa pobierana jest bowiem od:
- właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste,
- użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych,
- posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych,
- posiadaczy nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
- wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego,
- jest bez tytułu prawnego,
jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe.
Następnie trzeba sprawdzić, jakie są regulacje gminy w zakresie opłaty reklamowej. Powołana ustawa wprowadza katalog reklam, które zwolnione są od omawianej opłaty. Są to tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, które:
1) nie są widoczne z przestrzeni dostępnych publicznie,
2) stanowią szyld, o ile jest on zgodny z zasadami i warunkami sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń,
3) są realizacją obowiązku nałożonego przepisami prawa,
4) służą wyłącznie do upowszechniania informacji:
- trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia,
- o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, jeżeli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe sytuowane są w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy.
Jeżeli więc szyld Czytelniczki będzie zgodny z zasadami i warunkami sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń uchwalonymi przez radę gminy, wówczas nie będzie ona musiała takiej opłaty regulować.
www.PoradyPodatkowe.pl - Inne podatki, opłaty i ubezpieczenia:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatkiLokalne.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|