Wydatki na reklamę i reprezentację w kosztach firmy - Dodatek nr 13 do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 18 (282) z dnia 20.09.2010
Przeznaczenie do degustacji wyrobów własnej produkcji
Piekarnia przekazała do współpracujących z nią sklepów wyroby piekarnicze w celu ich degustacji przez klientów tych sklepów. Czy wydatki związane z degustacją przez klientów sklepów ciast i pieczywa produkowanych przez piekarnię stanowią w całości wydatki związane z reklamą, czy też są to koszty reprezentacji?
Odpowiedź:
Wydatki związane z degustacją przez klientów sklepów ciast i pieczywa produkowanych przez piekarnię, jako wydatki reklamowe, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. |
Z uzasadnienia:
Jako reklamę należy traktować działania podmiotu gospodarczego kształtujące popyt na dane towary, usługi lub markę, poprzez poszerzenie wiedzy o nich, mające na celu zachęcenie jak największej liczby potencjalnych nabywców do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Reklama może być realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Reklamowany może być towar, usługa, marka, a także sama firma.
Zatem wydatki związane z przeprowadzeniem degustacji potraw, napojów i innych produktów spożywczych zarówno w miejscu prowadzenia działalności, jak i we współpracujących sklepach będą stanowiły wydatki o charakterze reklamowym. Należy do nich zaliczyć:
-
koszty produktów spożytych podczas degustacji, (u producentów napojów alkoholowych mogą to być niewielkie ilości produkowanych wyrobów),
-
wynagrodzenie dla hostess prowadzących degustacje,
-
bannery i foldery, wyposażenie stoiska (zakup stolików, obrusów, serwetek, jednorazowych tacek czy kubeczków, itp.).
Ujęcie w kosztach uzyskania przychodów wydatku z tytułu przeznaczenia wyrobów własnej produkcji do reklamy powinno być uwzględnione po koszcie wytworzenia a nie w cenie detalicznej. Nie dochodzi bowiem do sprzedaży wyprodukowanych wyrobów, tylko do zmiany kwalifikacji z wyrobów gotowych przeznaczonych do sprzedaży na produkty promocyjne.
(interpretacja indywidualna z 20 maja 2008 r., nr ITPB3/423-112/08/AM wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy)
www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek dochodowy:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|