podatek dochodowy, podatek VAT, podatek akcyzowy, PCC, podatek od spadków, podatek od nieruchomości
lupa
A A A

Poradnik VAT nr 12 (372) z dnia 20.06.2014

Jak uzyskać status zarejestrowanego odbiorcy?

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym zarejestrowanym odbiorcą jest podmiot, który uzyskał zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Jest on uprawniony do odbierania określonych wyrobów akcyzowych wysyłanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z innych państw członkowskich UE. Dzięki temu, dostawca z innego państwa członkowskiego dokonując wysyłki do polskiego zarejestrowanego odbiorcy wyrobów akcyzowych, nie jest zobowiązany do naliczenia i uiszczenia lokalnego podatku akcyzowego. W rezultacie akcyza zostanie zapłacona dopiero w kraju, w którym nastąpi zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy, czyli w omawianym przypadku przez polskiego zarejestrowanego odbiorcę.

Organem wydającym zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę jest właściwy naczelnik urzędu celnego. Właściwym naczelnikiem urzędu celnego będzie naczelnik właściwy ze względu na miejsce odbioru wyrobów akcyzowych. Dla przykładu jeżeli podatnik posiadający siedzibę w Krakowie ubiega się o zezwolenia jako zarejestrowany odbiorca z miejscem wyznaczonym do odbioru wyrobów akcyzowych w Katowicach, właściwym naczelnikiem do wydania zezwolenia będzie Naczelnik Urzędu Celnego w Katowicach, chyba że podatnik będzie prowadził czynności opodatkowane akcyzą również w innych częściach kraju, np. będzie prowadził skład podatkowy w Suwałkach. W takim przypadku będzie miał zastosowanie art. 14 ust. 4 ustawy i właściwym naczelnikiem do wydania zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy będzie Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie, właściwy ze względu na siedzibę.

Warunki, jakie powinien spełnić podmiot ubiegający się o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany odbiorca określone są w art. 57 ustawy. W myśl tego przepisu podmiot powinien:

  • posiadać tytuł prawny do korzystania z wyodrębnionego miejsca przeznaczonego do odbierania wyrobów akcyzowych,
     
  • być podatnikiem podatku od towarów i usług,
     
  • być podmiotem kierowanym przez osoby nieskazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe,
     
  • być wolny od zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, w składkach na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne,
     
  • nie być w trakcie postępowania egzekucyjnego, likwidacyjnego lub upadłościowego, z wyjątkiem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu,
     
  • złożyć zabezpieczenie akcyzowe.

Ponadto warunkiem wydania zezwolenia jest aby podmiotowi nie zostało cofnięte ze względu na naruszenie przepisów prawa, żadne z udzielonych mu zezwoleń akcyzowych, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej. Nie może również zostać wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie wyrobów akcyzowych.

1. Wniosek o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów jako zarejestrowany odbiorca

Zgodnie z art. 57 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, wniosek o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca powinien zawierać:

  • dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, numer w KRS lub ewidencji działalności gospodarczej, numer REGON, NIP, adres poczty elektronicznej, a także planowaną lokalizację miejsca odbioru wyrobów akcyzowych;
     
  • informację o rodzaju wyrobów akcyzowych, które będą nabywane wewnątrzwspólnotowo;
     
  • proponowane zabezpieczenie akcyzowe;
     
  • informację o liczbie wydanych temu podmiotowi zezwoleń na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.

Wniosek powinien być złożony według wzoru określonego w załączniku nr 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. nr 159, poz. 1071 ze zm.). Na podstawie § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia do wniosku o wydanie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot winien dołączyć:

  • plan miejsca odbioru wyrobów akcyzowych;
     
  • dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca odbioru wyrobów akcyzowych;
     
  • oświadczenie, że w miejscu lub pomieszczeniu proponowanym przez wnioskodawcę jako miejsce odbioru wyrobów akcyzowych nie znajduje się miejsce odbioru wyrobów akcyzowych innego podmiotu;
     
  • dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT);
     
  • potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego;
     
  • zaświadczenie wydane przez:

a) właściwego naczelnika urzędu skarbowego o niezaleganiu przez wnioskodawcę w podatkach stanowiącymi dochód budżetu państwa,

b) właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez wnioskodawcę z wpłatami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;

  • informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością wnioskodawcy za przestępstwo przeciw wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, obrotowi gospodarczemu lub przestępstwo skarbowe;
     
  • oświadczenie wnioskodawcy, że w stosunku do niego nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe, z wyłączeniem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu;
     
  • oświadczenie wnioskodawcy, że nie zostało mu cofnięte, ze względu na naruszenie przepisów prawa, w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia, żadne z udzielonych mu zezwoleń, o których mowa w art. 84 ust. 1 ustawy, jak również koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej ani nie została wydana decyzja o zakazie wykonywania przez niego działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 672 ze zm.), w zakresie wyrobów akcyzowych.

Należy pamiętać, że dokumenty powinny być dołączone w oryginale lub uwierzytelnionej kopii oraz zawierać dane aktualne w dniu składania wniosku o wydanie zezwolenia. Natomiast zaświadczenie o niezaleganiu przez wnioskodawcę z podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa, nie może być sporządzone wcześniej niż 1 miesiąc przed dniem złożenia wniosku, natomiast zaświadczenie o niezaleganiu z wpłatami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne nie może być sporządzone wcześniej niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku.

Dodatkowo, zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy, do wniosku podmiot zobowiązany jest załączyć plan miejsca odbioru wyrobów akcyzowych.


2. Urzędowa kontrola miejsca przeznaczonego na odbiór wyrobów akcyzowych

W myśl art. 57 ust. 2 ustawy, podmiot ubiegający się o zezwolenie jako zarejestrowany odbiorca powinien posiadać wyodrębnione miejsce przeznaczone do odbierania wyrobów akcyzowych. Warunki, jakie powinno spełniać miejsce odbioru wyrobów akcyzowych zostały określone w § 2 rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2010 r. w sprawie warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych (Dz. U. nr 156, poz. 1048). Zgodnie z powyższym przepisem miejsce to powinno być właściwie dostosowane do bezpiecznego wprowadzenia tych wyrobów, odpowiednio wydzielone i trwale oznaczone oraz zapewniać możliwość wykonywania kontroli wyrobów akcyzowych, na podstawie odrębnych przepisów.

Na mocy § 5 rozporządzenia w sprawie zezwoleń na wykonywanie działalności w zakresie podatku akcyzowego, właściwy naczelnik urzędu celnego po zweryfikowaniu danych zawartych we wniosku i dołączonych do niego dokumentów przeprowadza kontrolę miejsca przeznaczonego do odbioru wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę. Wyniki kontroli przedstawiane są w protokole, w którym pracownik urzędu celnego przedstawia ustalenia dotyczące lokalizacji, powierzchni, sposobu odgrodzenia i zabezpieczenia miejsca odbioru wyrobów akcyzowych. W sytuacji, gdy miejsce przeznaczone do odbioru wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę znajduje się poza właściwością miejscową naczelnika upoważnionego do wydania zezwolenia, naczelnik ten może zwrócić się o dokonanie oględzin i oceny miejsca do naczelnika urzędu celnego, na terenie którego znajduje się miejsce przeznaczone do odbioru wyrobów. W takim przypadku, oceny miejsca oraz oględzin dokonują pracownicy urzędu celnego właściwi ze względu na miejsce, w którym zlokalizowane jest przyszłe miejsce do odbioru wyrobów akcyzowych przez zarejestrowanego odbiorcę.

Jeżeli ocena miejsca przeznaczonego do odbioru wyrobów akcyzowych, jak i ocena dokumentów pod kątem merytorycznym są pozytywne, naczelnik urzędu celnego wzywa wnioskodawcę do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.


3. Złożenie zabezpieczenia akcyzowego

Podmiot ubiegający się o zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jako zarejestrowany odbiorca zobowiązany jest złożyć zabezpieczenie akcyzowe w ciągu 14 dni od dnia doręczenia wezwania do jego złożenia. Na uzasadniony wniosek naczelnik urzędu celnego może przedłużyć termin wyznaczony do złożenia zabezpieczenia akcyzowego, jednak nie dłużej niż o 30 dni. W przypadku, gdy podatnik nie złoży wymaganego zabezpieczenia naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję o odmowie udzielenia zezwolenia. Zabezpieczenie akcyzowe składane jest, co do zasady, w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe, przy czym może zostać złożone na czas oznaczony albo nieoznaczony, dla zagwarantowania pokrycia jednego albo wielu zobowiązań podatkowych (art. 63 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym).

Zarejestrowany odbiorca dla zagwarantowania pokrycia zobowiązań podatkowych składa zabezpieczenie w formie zabezpieczenia generalnego lub gdy spełnia określone warunki w formie zabezpieczenia ryczałtowego.

Zasady ustalania wysokości zabezpieczenia generalnego określają przepisy art. 65 ust. 2–7 ustawy oraz § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych (Dz. U. nr 160, poz. 1076). Wskazane przepisy nakładają pewne obowiązki na podmioty, dla których ustalane jest zabezpieczenie generalne. Zgodnie z art. 65 ust. 5 ustawy, w przypadku gdy jest przyjmowane zabezpieczenie generalne zobowiązań podatkowych, których wysokość może ulec zmianie z upływem czasu, podmioty, dla których ustalane jest zabezpieczenie generalne, są obowiązane wstępnie oszacować wysokość takiego zabezpieczenia na poziomie pozwalającym na pokrycie w każdym czasie tych zobowiązań podatkowych. Dla podmiotu, który jeszcze nie dokonywał nabyć wewnątrzwspólnotowych jako zarejestrowany odbiorca, wysokość zabezpieczenia generalnego będzie określona na podstawie szacunkowej maksymalnej kwoty mogących powstać zobowiązań. A zatem zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia w sprawie zabezpieczeń akcyzowych, właściwy naczelnik urzędu celnego ustala wysokość zabezpieczenia generalnego składanego przez zarejestrowanego odbiorcę, w tym przypadku jako równowartość kwoty akcyzy stanowiącej sumę:

  • przewidywanej największej kwoty akcyzy za miesięczny okres rozliczeniowy podlegającej wykazaniu w deklaracji podatkowej, przed jej pomniejszeniem o kwotę przysługujących zwolnień oraz
     
  • kwoty akcyzy odpowiadającej przewidywanej, największej w tym okresie rozliczeniowym kwocie akcyzy od wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, które mogą się znajdować u zarejestrowanego odbiorcy lub być dostarczane w tym dniu do podmiotu zużywającego.

Zarejestrowany odbiorca może również, pod warunkiem spełnienia określonych przepisami warunków – składać zabezpieczenie ryczałtowe zamiast zabezpieczenia generalnego. Korzyścią tego rodzaju zabezpieczenia jest jego znacznie niższa wysokość, gdyż zabezpieczenie ryczałtowe ustalane jest na poziomie 30% wysokości zabezpieczenia generalnego, do którego złożenia jest obowiązany podmiot składający wniosek o złożenie zabezpieczenia ryczałtowego (art. 65 ust. 9 ustawy). Z wnioskiem o zgodę na złożenie zabezpieczenia ryczałtowego wystąpić mogą podmioty, które:

1) mają swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;

2) ich sytuacja finansowa i posiadany majątek zapewniają wywiązywanie się z zobowiązań podatkowych, oraz

3) nie posiadają zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne lub właściwy organ odroczył lub rozłożył na raty jego zaległe płatności, lub wstrzymał wykonanie wydanej wobec niego decyzji.

Wysokość zabezpieczenia ryczałtowego zmienia się raz na pół roku. Wynika to z art. 65 ust. 10 ustawy, który stanowi, że właściwy naczelnik urzędu celnego ustala ponownie wysokość zabezpieczenia ryczałtowego co 6 miesięcy, począwszy od dnia złożenia wniosku o wyrażenie zgody na jego złożenie. Pierwszego ponownego ustalenia wysokości zabezpieczenia ryczałtowego właściwy naczelnik urzędu celnego może dokonać przed upływem 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku.


Wydanie zezwolenia

Po złożeniu zabezpieczenia akcyzowego naczelnik urzędu celnego wydaje zarejestrowanemu odbiorcy zezwolenie z określonym numerem akcyzowym, który będzie mu służył do identyfikacji akcyzowej zarejestrowanego odbiorcy na obszarze UE. Zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę ma formę decyzji, która doręczana jest na piśmie. Zezwolenie to jest wydawane na czas oznaczony nie dłuższy niż 3 lata lub też czas nieoznaczony. W przypadku, gdy zezwolenie zostało wydane na czas oznaczony, podatnik powinien wystąpić o kolejne zezwolenie nie później niż 3 miesiące przed upływem ważności dotychczas wydanego zezwolenia.

Po uzyskaniu zezwolenia, zarejestrowany odbiorca jest obowiązany do powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku o zezwolenie w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Jednakże powiadomienia o planowanej zmianie danych objętych treścią zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych zarejestrowany odbiorca powinien dokonać przed wprowadzeniem tej zmiany. W takim przypadku powiadomienie stanowi jednocześnie wniosek o zmianę zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany handlowiec w zakresie dotyczącym zgłoszonej zmiany.

Natomiast zmiana miejsca odbioru wyrobów akcyzowych lub zarejestrowanego odbiorcy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych, jako zarejestrowany odbiorca. Także w sytuacji, kiedy zarejestrowany odbiorca zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe należące do innej niż będąca przedmiotem dotychczasowej działalności grupy wyrobów akcyzowych, jest on obowiązany uzyskać nowe zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych.

Zarejestrowany odbiorca zgodnie z art. 57 ust. 1a ustawy, może posiadać więcej niż jedno miejsce odbioru wyrobów akcyzowych. Wtedy jednak, każde miejsce stanowi odrębny przedmiot weryfikacji i wymaga złożenia odrębnego wniosku i uzyskania odrębnego zezwolenia.

www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek akcyzowy:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekAkcyzowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

grudzień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
8
11
12
13
14
15
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Vademecum Podatnika - podstawowe informacje dotyczące podatków
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.