Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 25 (1068) z dnia 1.09.2020
Kompleksowa usługa reklamowa a MPP
Czynny podatnik VAT świadczy usługi kompleksowej organizacji i obsługi kampanii reklamowych. Na potrzeby świadczonych usług, podatnik nabywa od innych czynnych podatników VAT usługi podlegające obowiązkowemu mechanizmowi podzielonej płatności (m.in. roboty związane z montowaniem i demontowaniem rusztowań - 43.99.20.0). Kalkulując koszt usługi reklamowej, wlicza koszt tych usług, ale nie wykazuje ich na fakturze. Usługi reklamowe nie mieszczą się w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. Czy podatnik powinien jednak wystawiać faktury z oznaczeniem "mechanizm podzielonej płatności", skoro do ich wykonania wykorzystuje ww. usługi podlegające pod ten mechanizm?
Nie. W sytuacji opisanej w pytaniu Czytelnik nie będzie miał obowiązku umieszczania na fakturach wyrazów "mechanizm podzielonej płatności". |
MPP - oznaczanie faktur
Mechanizm podzielonej płatności (dalej: MPP) to sposób zapłaty za nabyte towary/usługi, który polega na jej rozdzieleniu i uiszczeniu kwoty netto z faktury na rachunek bankowy albo na rachunek w SKOK sprzedawcy (lub rozliczeniu w inny sposób), a kwoty VAT z faktury - na tzw. rachunek VAT. MPP funkcjonuje w wersji dobrowolnej i obligatoryjnej.
Obligatoryjnym MPP objęte są płatności za towary/usługi nabyte przez podatników, jeżeli:
- są to towary/usługi wskazane w załączniku nr 15 do ustawy o VAT oraz
- kwota należności ogółem wskazana w fakturze (lub równowartość tej kwoty) przekracza 15.000 zł.
Wprowadzenie obligatoryjnego MPP wiąże się z nałożeniem szczególnych obowiązków na sprzedawców. Mianowicie, w przypadku obowiązkowego MPP sprzedawca musi zamieszczać na fakturze wyrazy "mechanizm podzielonej płatności". Ich nieumieszczenie na fakturze może wiązać się z nałożeniem sankcji w VAT (patrz: art. 106e ust. 12 i 13 ustawy o VAT).
Świadczenia kompleksowe
Co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania VAT powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje, z ekonomicznego punktu widzenia, jedną czynność, czynność ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia, czynności nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzą jedną czynność złożoną, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczenia wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu czynności złożonej.
Usługa reklamowa a MPP - stanowisko KIS
Do sytuacji zbliżonej do pytania Czytelnika odniósł się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 17 lipca 2020 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.278.2020.2.MM. Organ podatkowy wyjaśnił:
"(...) należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że (...) realizuje on świadczenie złożone polegające na wykonaniu kompleksowej usługi reklamowej, co potwierdza wystawiana na rzecz kontrahenta faktura, z wskazaną jedną pozycją dotyczącej tej usługi. Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca na potrzeby świadczonych usług reklamowych nabywa szereg towarów i usługi, objętych obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności. Wnioskodawca kalkulując należne mu wynagrodzenie, uwzględnia m.in. koszty nabywanych towarów i usług jednocześnie wskazując, że bez nabycia ww. towarów i usług nie byłoby możliwe wyświadczenie przez Wnioskodawcę usługi reklamowej zgodnej z oczekiwaniami kontrahenta. Przy tym Wnioskodawca klasyfikuje przedmiotowe czynności do działu PKWiU 73.1 "usługi reklamowe". (...)"
Organ podatkowy uznał, że podatnik świadczył jedną czynność polegającą na wykonaniu usługi reklamowej, natomiast pozostałe czynności, tj. nabyte towary i usługi stanowiły dodatkowe elementy niezbędne do wykonania kompleksowej usługi reklamowej na rzecz kontrahenta. Zatem świadczenia te pod względem ekonomicznym i gospodarczym są ściśle powiązane z wykonaną usługą, umożliwiające skorzystanie ze świadczenia podstawowego. Tym samym podatnik dokonywał jednego kompleksowego świadczenia, w ramach którego nabywał towary i usługi, objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności. W związku z powyższym, skoro przedmiotem sprzedaży było świadczenie kompleksowe, sklasyfikowane w dziale PKWiU 73.1 "usługi reklamowe", które nie jest wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT, to nie zachodził obowiązek wynikający z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT, tj. obowiązek umieszczenia na fakturach dokumentujących świadczenie kompleksowej usługi reklamowej wyrazów "mechanizm podzielonej płatności".
www.PoradyPodatkowe.pl - Podatek VAT:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekVAT.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|